BÆREDYGTIG FORRETNING

INTERVIEW MED JOY VASILJEV om BÆREDYGTIG FORRETNING for magasinet Isabellas.

Interviewet blev offentliggjort den 13. maj 2019 i 'Countrylife' udstedelsen.


Isabellas: Hvordan tages bæredygtighed i betragtning i produktionen?
Joy: Ud over alle vores produkter, der produceres i 100% GOTS-certificeret økologisk bomuld, er al vores emballage også lavet af genbrugsmaterialer. Desuden er søtransport, som er den mest bæredygtige transportform, vores primære transportmiddel, når vi sejler vores produkter hjem fra vores leverandører.

Vi arbejder også med udvikling af alternativer til engangsartikler og prioriterer god kvalitet i alle aspekter. Ud over at fokusere på økologiske materialer værdsætter vi også princippet om ‘mindre og bedre’.

Faktisk bør folk i denne verden kun producere økologisk (for at beskytte balancen på vores planet, dyrene (både små og store), vores grundvandsressourcer og vores helbred) OG folk skal forbruge mindre. Vi ser gerne, at al konventionel bomuldsproduktion erstattes med økologisk bomuld samt et drastisk fald i den samlede produktionsmængde. Er det muligt? Ja, det tror vi på. Vi er nødt til at genbruge mere. Og når du investerer i nye varer, skal du sørge for at vælge økologisk og god kvalitet.

FAKTUM
Som en enkelt vigtig bidrager alene, gør valget af produkter fra 100% GOTS-certificeret økologisk bomuld en enorm forskel for vores planet, da GOTS-certificeret økologisk bomuldsproduktion bruger 91% mindre vand og udsender 94% færre drivhusgasser end konventionel bomuldsproduktion. Kilde: SOIL forening.

Isabellas: Er bæredygtighed en forudsætning for skabelsen af produkterne, eller er det produktet, der er i fokus? Hvad skal der til for at gøre bæredygtighed til det vigtigste element?
Joy: Bæredygtighed er vores platform. Det er uundgåeligt. Selve produktet er skabt ud fra vores designprincipper: Det skal løse et problem, imødekomme et behov eller løfte en kategori.

Vi lancerer ikke produkter bare for at udvide vores produktsortiment. Det er naturligvis en udfordring, men helt ærligt behøver beslutninger ikke altid at være lette - og at tage ansvar hænger stærkt sammen med eftertænksomhed, ikke?

Isabellas: Ifølge dig, hvilke udfordringer ser du som følge af at skifte til en helt bæredygtig produktion?
Joy: At skifte til en helt bæredygtig produktion kræver viden og ændring af vaner. Først og fremmest. Og så skal der tages beslutninger.

Generelt skal virksomhedsbestyrelser og direktører vise vejen. Og det i sig selv er udfordrende.
Igen og igen, hører vi store selskaber der taler om tingene uden at handle, og jeg tror, at dette er forårsaget af 1) forældet viden, 2) manglende viden, 3) vaner. Sammen med en frygt for en negativ indvirkning på den finansielle bundlinje.

Jeg så gerne, at alle virksomheder havde modet til at bruge tid og ressourcer på at erhverve den rette viden og derefter handle og ændre deres adfærd. Fordi denne ændring i mange tilfælde kan føre til en stigning i udgifterne - i hvert fald midlertidigt. Men måske er disse udgifter faktisk umagen værd? I første omgang med en overordnet bedre samvittighed, og for det andet gennem øget salg, da efterspørgslen efter bæredygtige løsninger stiger betydeligt.

Og helt ærligt, en million mere eller mindre, de største selskaber tjener allerede så mange penge. Kom nu - tag ansvar og deltag i forandringen for bæredygtighed.

Isabellas: Hvilke nye tendenser ser du inden for bæredygtighed? Og hvilke tendenser føler du dig påvirket af?
Joy: Den mest fremtrædende tendens er, at forbrugerne bliver mere informerede. Og det er det der er bedst at se. Da virksomheden blev grundlagt for 12 år siden, troede folk ikke rigtig på vores mission. Med hovedet på skrå, blev det sagt "ahh, det er sødt - er det et hobby projekt?".

Verden i dag er meget anderledes. Heldigvis. Og der er en masse snak om bæredygtighed. Men vi går glip af handlingen bag ordene fra mange forskellige sider.

Isabellas: Kan du mærke en større efterspørgsel efter GOTS-certificerede tekstiler? Hvis ja, hvordan?
Joy: Ja det kan vi og det gør os så glade. VI kan se det både i ren stigning i efterspørgslen efter certificerede produkter og i en højere efterspørgsel efter samarbejde, vi ser det også, når vores kunder angiver GOTS-certificeringen i deres nyhedsbreve og på sociale medieplatforme som Instagram.

Vi elsker det.